مکان های زیارتی عراق از کربلا تا نجف، جایی برای آرامش

مکان های زیارتی عراق از کربلا تا نجف، جایی برای کسب آرامش و عبادتی دلچسب هستند، شهر کربلا در ایام اربعین هر ساله میزبان میلیون‌ها مسافر عاشق امام حسین (ع) است و شهر نجف نیز به علت وجود حرم امام علی (ع) زائران بسیاری دارد. این کشور نقاط دیدنی مذهبی و غیر مذهبی زیادی دارد.

نجف، حرم امام علی (ع)

حرم حضرت علی ابن ابی طالب (ع)، امام اول شیعیان در شهر نجف قرار گرفته است، این حرم یکی از اماکن زیارتی مهم عراق است که بنای ابتدایی آن در سال ۳۶۹ هجری قمری زیر نظر عضد الدوله‌ی دیلمی ساخته شده است. در طول سالیان طولانی این حرم مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته  است تا به شکل امروزی ان رسیده است، البته این بنای امروزی به دستور شاه صفی بنا گردید، همانطور که می‌دانید ایرانیان نقش بسزایی در مرمت این بنای مذهبی داشته‌اند. حرم امام علی دارای ۵ در اصلی به نام‌های باب الکبیر، باب القبله، باب الطوسی،باب مسلم ابن عقیل و باب الفرج است، که یک صحن بزرگ با دیوارهای بلند و کاشی‌های بسیار زیبا  ۴ طرف این حرم را فرا گرفته اند.  ضریح مطهر  امام نیز در بنایی چهارگوش به نام رواق روضه محصور شده است. حرم بزرگ نجف  ۴ ایوان  نیز دارد و دور تا دور حرم رواق‌هایی برای تحصیل طلبه آماده شده است که امروز خالی هستند‌ از  بناهای مهم در اطراف حرم می‌توان به  مسجد عمران ابن شاهین، مسجد الراس، مسجد الخضرا،  کتابخانه‌ی الروضه، تکیه‌ی فرقه‌ی بکتاشیه، حسینیه‌ی آل زینی و… نام برد.

حرم امام حسین (ع) در کربلا

یکی از اماکن مذهبی بسیار مهم در مرکز شهر کربلا  حرم امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان است که در حادثه کربلا به شهدت رسیدند و چند روز بعد توسط تعدادی از افراد خاندان بنی اسد به خاک سپرده شدند. پس از شهادت ایشان مختار ثقفی  علیه قاتلان امام حسین به پا خاست و اولین بنا را بر مزار ایشان ساخته شد، در ابتدا این بنا از دیوارهای گچی و گنبدی آجری ساخته شده بود. پس از آن، این بنا طی سال‌های متمادی توسط عشاق امام حسین بارها مرمت و زیبا سازی شد، البته این بنا بارها توسط دشمنان تخریب شده است، بنای امروزی حرم به دستور عضد الدوله‌ی دیلمی ساخته شده است. حرم امام حسین (ع) ۱۰ درب با اسامی باب السلام، باب القبله، باب سلطانیه، باب الرجا، باب السدره، باب القاضی الحاجات، باب الشهدا، باب الکرامه، باب راس الحسین و باب زینبیه دارد و ایوان‌های این حرم ایوان اصلی طلا، ایوان شرقی و ایوان غربی هستند.  بدن مطهر امام حسین در مرکز ضریح قرار گرفته است، بر روی سینه امام  پسر کوچکشان علی اصغر و در پایین پای امام حسین فرزند بزرگ ایشان حضرت علی اکبر دفن شده‌اند.  در قسمت شرقی ضریح، ضریح دیگری قرار دارد بسیاری از یاران امام در ان‌جا مدفون هستند و موزه و تمام متعلقات این حرم از مکان های زیارتی عراق در کربلا محسوب می‌شوند.  همچنین در نزدیکی حرم امام حسین اماکن مذهبی زیادی همچون خیمه گاه، تل زینبیه، آرامگاه ابراهیم مجاب و… وجود دارند.

حرم حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا

حضرت ابوالفضل العباس فرزند امام علی (ع) و بانو ام‌البنین  هستند که حرم ایشان در ۳۰۰ متری مرقد امام حسین ساخته شده است و فاصله این دو حرم (بین الحرمین) نامیده می‌شود. ساخت نخستین بنای حرم حضرت عباس به دست مختار ثقفی بوده است که گنبدی اجری داشت، تاریخچه ساخت بنای جدید حرم ایشان مانند حرم امام حسین(ع) بوده است. این حرم ۹ درب اصلی دارد و گنبد و دو گل‌دسته حرم از طلا ساخته شده‌اند .

حرم‌های سامرا

۲ مرقد در سامرا ساخته شده‌اند که یکی از ان‌ها حرم امام هادی (ع) و دیگری امام حسن عسگری (ع) است.

امام هادی امام دهم شیعیان و امام حسن عسگری امام یازدهم و  پدر حضرت مهدی(عج) هستند و مکان این حرم‌ها منطبق با محل زندگی ان‌ها بوده است و ایشان پس از شهادت در همان‌جا دفن شده‌اند. این حرم  در بین زائران به حرمین عسکرین معروف است. حرم سامرا ۳ صحن دارد و در هر صحن کاشی کاری‌های بسیار زیبایی به‌کار رفته است ، سرداب مقدس که به محل غیبت امام زمان معروف است، در زیر زمین همین حرم قرار گرفته است.

علی بن محمد که به امام علی النقی یا امام هادی ایشان را می‌شناسید دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد (ع) هستند. امام هادی (ع) در زمان امامت امام هادی (ع) سال‌های(۲۲۰ ق تا ۲۵۴ ق) بوده است.

بیشتر سال‌های امامت  این امام در شهر سامرا و در زمان حکومت عباسیان بوده است. زیارت جامعه کبیره  از ایشان نقل شده است.

حرم عسکرین  در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ شمسی مورد حمله تروریستی قرار گرفت و دچار تخریب شد، ولی به همت ستاد عتبات عالیات ایران در سال ۱۳۸۹ شمسی تا ۱۳۹۴ شمسی را بازسازی و مرمت گردید.

کنار مرقد امام حسن عسگری و امام هادی (ع)، نرجس خاتون (مادر امام زمان) و حکیمه خاتون دختر امام جواد (ع) و عمه امام زمان (ع) دفن شده‌اند.

ضریح حرم امام عسگری و امام هادی(ع) مثل ضریح حرم امام حسین (ع)، ۶ گوشه دارد.

حرم کاظمین

حرم امام موسی کاظم (ع) و حرم امام جواد (ع) در این شهر است و معروف به حرم کاظمین می‌باشد.

حرم امام موسی کاظم (ع) حدود ۲۶ هزار مترمربع مساحت دارد. این حرم که یکی از مکان های زیارتی عراق از کربلا تا نجف است، بخش‌های مختلفی مانند ضریح، رواق، گلدسته، گنبد و روضه دارد.

حرم کاظمین به رود دجله نزدیک است و در برخی سال‌ها دلیل طغیان رود آسیب دیده‌ است.

امام جواد (ع) در سال ۲۲۰ قمری و به دستور معتصم عباسی و توسط ام‌الفضل که دختر مامون بود مسموم و شهید شدند.

در کنار حرم کاظمین، مسجد باب التین که به مسجد کاظمیه نیز شهرت دارد قرار گرفته است. در گذشته زائران از داخل این مسجد قبر این دو امام بزرگوار را زیارت می‌کردند. پس از آن برای مرقد گنبد و بنایی ساخته شد و به مرور زمان و در دوره حکومت‌های مختلف مانند قاجار این حرم گسترش پیدا کرد و بنای ان مورد بازسازی قرار گرفت و تزئیناتی مانند ایینه کاری و کاشی‌کاری به ان اضافه شد تا به شکل امروزی ان در آمد.  در نهایت ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران، مسئولیت مقاوم سازی، عایق بندی، تعمیر گنبد و گلدسته‌ها و… را بر عهده گرفت و دو صحن دیگر به صحن‌های حرم اضافه کرد. افراد مشهوری مانند شیخ مفید، خواجه نصیر الدین طوسی، معز الدوله‌ی دیلمی، فرهاد میرزا، موسی پسر امام کاظم، ابو یوسف قاضی و… در این حرم دفن شده‌اند.

مرقد دو طفلان مسلم ابن عقیل در کوفه

دو فرزند مسلم بن عقیل از یاران امام حسین (ع) به نام‌های محمد و ابراهیم که در سال ۵۱ هجری قمری به دست یکی از سپاهیان عمر سعد به شهادت رسیدند. این  مکان  زیارتی عراق از کربلا، فاصله زیادی ندارد و در شهر مسَیِب قرار گرفته است که از طریق یک راه فرعی از جاده‌ی کربلا به بغداد می‎‌توانید به ان‌جا برسید. اولین بار شاه اسماعیل صفوی ۲ گنبد برای این حرم ساخت و در طی زمان این مرقد گسترش پیدا کرد و ایینه کاری و آجر کاری ان توسط ستاد عتبات عالیات انجام‌گرفت و به شکل امروزی خود رسید. این حرم دارلی دو ضریح و دو گنبد فیروزه‌ای جداگانه برای هر یک از پسران مسلم بن عقیل است.

 مرقد مختار ثقفی

در مسجد کوفه و در سمت جنوب غربی مرقد طفلان مسلم، مرقد مختار ثققی قرار دارد. مختار از یارانی بود که پس از واقعه کربلا و بر علیه یزیدیان قیام کرد. قبر مختار تا مدت‌ها گمنام بود تا وقتی شخصی به نام عبدالحسین تهرانی شیخ العراقین، به دنبال این مکان  زیارتی عراق از کربلا تا نجف رفت و محل احتمالی دفت مختار را کندند تا به سنگ قبری رسیدند که اسم او رویش نوشته شده بود و سرانجام آن را بازسازی کرد.

 مسجد کوفه

مسجد کوفه در شهر کوفه و در ۱۲ کیلومتری شهر نجف یکی از مکان های زیارتی عراق و یکی از ۴ مسجد مهم مسلمانان است. این مسجد پس از مسجد الحرام قدیمی‌ترین مسجد و بعد از مسجدالحرام و مسجد النبی سومین مسجد مقدس جهان است.

 مقام حضرت مهدی (عج)

مقام امام زمان (عج) یکی مکان های زیارتی عراق در نجف است که در نزدیکی شهر کربلا نیز قرار دارد. این مقام در شمال کربلا و در کنار  رودی به نام علقمه واقع شده است و  به حضرت مهدی (عج) نسبت داده می‌شود.

گفته شده است که عالمی در  این مکان مشغول دعا و مناجات بوده که امام زمان را دیده است. سال‌ها بعد ساختمان این مقام به صورت اتاق گلی و کوچکی ساخته شد و بعد از مدتی فردی به‌نام حاج حمزه خلیل آن را بازسازی کرد، سپس این بنا چند سال بعد مجددا بازسازی شد.

مرقد هود

هود پیامبر قوم عرب زبان عاد در احقاف بود‌، در ابتدا محل دفن حضرت هود مشخص نبود تا اینکه شخصی به‌نام سید بحرالعلوم دستور داد تا این مکان حفر شود، از حفاری این مکانی لوحی خارج شد که روی ان نوشته بود این مکان دفن حضرت هود و صالح است.

بعد از این ماجرا بازسازی آغاز شد و قبر حضرت هود و صالح (ع)به یکی از مکان های زیارتی عراق در نجف تبدیل شد.

مرقد صالح

بعد از هلاک شدن قوم عاد به علت نافرمانی‌هایشان،  خداوند برای هدایت قوم ثمود حضرت صالح را فرستاد.   قوم ثمود در منطقه‌ای به نام حجر که در میان تبوک و حجاز قرار گرفته است، زندگی برپا کرده بودند‌. پیکر این دو پیامبر از سرزمین‌هایشان به نجف انتقال پیدا کرده است؛ مرقد حضرت خود و صالح(ع) در کنار یک‌دیگر  به‌عنوان یکی از مکان های زیارتی عراق در نجف در قسمتی از قبرستان وادی السلام قرار گرفته است.

مکان های زیارتی و تاریخی عراق که باید بروید

کشور عراق یکی از کشورهای پهناور مسلمان‌نشین است که مکان های زیارتی زیادی از کربلا تا نجف دارد؛ هر ساله میلیون‌ها مسافر از شرق و غرب کره زمین برای زیارت حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل(ع)  در کربلا و حرم امام علی (ع) در نجف به این کشور سفر می‌کنند. از دیگر مکان‌ های زیارتی عراق می‌توان به حرم کاظمین و حرم سامرا اشاره کرد که اکثر مسافران آرامگاه ۴ امامی که در این حرم‌ها دفن شده‌اند را نیز زیارت می‌کنند. مرقد حضرت هود و صالح، طفلان مسلم و مختار ثقفی و بسیاری از علما و فقهای مسلمان شیعه و سنی نیز در این کشور است.

سوالات متداول

مهم‌ترین اماکن مذهبی عراق کدام هستند؟

حرم امام علی- حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل- حرم کاظمین و حرم سامرا

مسجد کوفه در کجاست؟

مسجد کوفه در شهر کوفه و در ۱۲ کیلومتری شهر نجف احداث شده است.

حرم سامرا و حرم کاظمین برای کدام اما‌ها ساخته شده‌اند؟

حرم سامرا برای امام هادی و امام حسن عسگری  حرم کاظمین برای پدر و فرزند امام رضا، یعنی امام کاظم و امام جواد ساخته شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها